چاپ        ارسال به دوست

سيدکامران باقری . مشاور مديريت نوآوری

خلاقیت برای سرزمين آينده

«آيا تابه‌حال به اين فکر کرده‌ايد چه می‌شد اگر تمام نوابغ، باهوش‌ترين‌ها و خلاق‌ترين آدم‌های جهان تصميم می‌گرفتند که واقعا جهان را تغيير دهند؟ اما کجا؟ کجا می‌توانستند دست به چنين کاری بزنند؟ آنها برای اين کار به مکانی نياز دارند که دور از سياست‌ورزی و پيچيدگی‌های اداری باشد. جايي که چيزی نتواند تمرکزشان را برهم بزند. جايي خالی از حرص و طمع. مکانی پنهان که در آن بتوانند بسازند هرآنچه در رؤياهای افسارگسيخته‌شان به تصوير ‌کشيده می‌شود».اين جمله‌ها، بخشی از دیالوگ‌های فيلم علمی- تخيلی «سرزمين آينده» است که در سال ٢٠١٥ توسط والت ديزنی به کارگردانی «براد برد» و هنرپيشگی «جورج کلونی» ساخته شده. اين فيلم با جلوه‌های تصويری ويژه و خلاقانه‌اش، دريچه‌ای به دنيای آينده باز می‌کند؛ دنيايي که از سوی کودکان خلاق و کنجکاو امروز ساخته خواهد شد. اين فيلم ساخته شده تا به نوجوانان مخاطبش اين پيام را بدهد که تسليم محدوديت‌ها نشوند و به باورهای عام و تکراری تن ندهند. پيام اصلی اين فيلم به کودکان و نوجوانان این است که باید برای رؤياپردازی جسارت دوچندان داشته باشند و برای تحقق رؤياهای خود، سماجت بيشتری به خرج دهند.اکنون کشوری را فرض کنید که کودکان آن مدام و در همه‌جا اين پيام را دريافت می‌کنند که برای رؤياهای آنها مرزی نيست و بايد برای تحقق آينده رؤيايي خود دل به دريا بزنند. حس رؤياپردازی کودکانه آنها در درون خانه‌ها، در مدرسه‌ها، در خيابان‌ها، در سينماها و... پروبال‌ داده می‌شود. چنين نسل رؤياپردازی، 

سقف پرواز ندارد و پايه‌گذار تغييرات و پيشرفت‌های بزرگ خواهد بود. چنين کشوری، در حال ساختن پايه‌های قدرت ملی آينده‌اش در فکر و ذهن نسل بعدی يا همان کودکان و نوجوانان است؛ نسلی که از دل آن مديران و سياست‌مداران رؤياپرداز و جسور پرورش خواهند يافت.تشويق رؤياپردازی در این کشور فرضی تنها به نسل کودک و نوجوان ختم نمی‌شود. اکنون بزرگ‌ترين بنگاه‌های اقتصادی اين کشورها در دست مديران رؤياپردازی است که مايل‌اند برای تسخير بازارهای جهانی، کارکنان توانمند و خلاق را به خدمت بگيرند و محيط کاری را برای پرواز رؤياهای کارکنان مهيا کنند. فراموش نکنيم که بسياری از فناوری‌ها و محصولات امروزی، روزی رؤياهايي بلندپروازانه بودند که از سوی دانشمندان و مديران پيشرو مطرح و جسورانه دنبال شدند. 

مگر شبکه جهانی اينترنت يا موتور جست‌وجوگر اينترنتی روزی يک رؤيای بزرگ تلقی نمی‌شدند. همان رؤياها امروزه درآمدهای ميليارددلاری نصيب شرکت‌های پيشرو کرده و آنها را در صدر فهرست پول‌سازترين بنگاه‌های اقتصادی جهان نشانده است.جالب اینکه خالقان فيلم سينمايي «سرزمين آينده» بلافاصله پس از اکران فيلم به شرکت گوگل دعوت می‌شوند تا برای کارکنان اين شرکت درباره آينده و شيوه‌ خلق اثر آينده‌نگرانه خود بگويند. کارگردان فيلم در سخنرانی خود خطاب به كاركنان گوگل می‌گويد: شما به‌خوبی می‌دانيد چه می‌گويم، چراکه کار روزانه شما همين است.حال کشور ديگري را تصور کنيد که رسانه‌های پرمخاطبی مانند شبکه‌های تلويزيونی‌اش تصويری هولناک از آينده به تصوير می‌کشند. تيراندازی در دانشگاه‌‌های فلان کشور را نمايش می‌دهند و کشتارهای تروريستی در ديگر کشورها را فرياد می‌کنند. مدام از بحران زيست‌محيطی، آلودگی هوا، کم‌آبی، کودک‌آزاری، بحران بی‌کاری، تحريم اقتصادی و احتمال جنگ، تصوير و تحليل می‌دهند. پدرها و مادرها هم مدام از نگرانی برای تأمين هزينه‌های زندگی و پرداخت به‌موقع اجاره منزل و اقساط خريد ماشين سخن می‌گويند. کودکان اين کشور از تلويزيون و والدين هم که دور می‌شوند، گرفتار مدرسه‌ها هستند؛ مدرسه‌هایی کوچک با ديوارهايي بلند و پنجره‌هايي با حفاظ آهنين. جايي که کودکان در گفتار و رفتار، به همرنگ جماعت‌شدن و به‌حافظه‌سپردن و تکرار دانسته‌های مشخص وادار می‌شوند.خيلی از مديران اين کشور فرضی، گرفتار ديروز خود هستند و سينما و سينماگران آن هم، راوی گرفتاری‌های امروز شده‌اند و حتی اگر بخواهند نمی‌توانند تصويری الهام‌بخش از آينده ارائه دهند. اکنون به کودکان و نوجوانان ايران‌زمين نگاهی بيندازید و صادقانه قضاوت کنيد که به کدام دسته نزديک‌ترند؟ مديرانی که رؤياپردازی و نوآوری را مذموم می‌دانند نمی‌توانند پرچمدار تغيير الگوی ذهنی نسل آينده باشند، اما معتقدم که پدران و مادران تحصيل‌کرده ايرانی اگر از اهميت خلاقيت و رؤياپردازی در ساختن آينده فرزندانشان آگاه شوند، خودشان پيشگام شده و فضای خانه را برای پرواز بی‌نهايت رؤياهای کودکان، مهيا خواهند کرد. آنان فرزندانشان را از امواج مسموم رسانه‌ها و محيط پيرامونی تا حد امکان دور می‌کنند تا اوج‌گرفتن آنها را ممکن کنند. مديران شرکت‌های نوآور خصوصی نیز می‌توانند برنامه‌هايی ويژه‌ برای تقويت و تشويق رؤياپردازی کارکنان و به‌ويژه همکاران تازه‌وارد و جوان‌ خود طراحی کنند و با اين کار، راه را برای اجرائي‌شدن رؤياها و موفقيت پايدار شرکتشان باز کنند. 

منبع


١٠:٤١ - چهارشنبه ١٩ مهر ١٣٩٦    /    عدد : ٢٧٢٨    /    تعداد نمایش : ١٣٢


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج